BRF Margretelund

Bostadshus

Bostadsrättsföreningen Margretelund bildades 1986. Föreningen äger fastigheten Sandvik 1, som består av de bevarade delarna av den gamla arbetarbostadsbyn.

Husen byggdes mellan 1897 och 1920 och hörde till fabrikerna i Sandvik och Svartvik. Fastigheterna omfattar sex av de gamla bostadshusen, tre gamla ekonomibyggnader, tre nybyggda radhus, parkeringshuset och marken. De gamla husen renoverades 1985-1986 och då byggdes även radhusen. parkeringshuset byggdes 1991.

De äldre byggnaderna är Q-märkta, dvs de får inte förändras till det yttre utan tillåtelse från stadsbyggnadskontoret.

nr28  tvattstuga_vinter

Ingenjörsvillan
    Ingenjörsvillan lät uppföras av den botaniskt intresserade Hjalmar Du Rietz som också var direktör vid Sandviks Lim vars benmjölsfabrik låg i området.

disponentvilla_vinter_2  disponent_byggnader

Arbetarbostäderna
    Området har kallats för arbetarbostadsbyn och föreningen omfattas av flera av dessa arbetarbostäder. Flera i en speciell amerikainfluerad stil kallad ”stick-style”. Den gamla kvarnstenen mitt i området kommer från Benmjölsfabriken.

varblommor   nr34

Radhusen
    HSB lät uppföra tre radhuslängor om fyra lägenheter vardera i samband med att föreningen bildades 1986.

radhusbyggnader_3  radhus_och_gula_garaget

7 januari, 2024
    Ny fastighetsförvaltare

Fastighetsägarna Service tar från 1/1 2024 över vår förvaltning. Felanmälan & Service sidan är uppdaterad med deras kontaktinformation.

20 september, 2023
    Städdag 22 oktober kl 10.00

Varmt välkomna på städdag söndagen den 22/10, vi möts kl 10 vid Röda
    Längan.